Ką būtina žinoti elektrinio paspirtuko vairuotojui?
Pastaruoju metu, elektrinis paspirtukas – itin išpopuliarėjusi miesto gyventojų transporto priemonė. Jis leidžia išvengti kamščių piko metu, nekelia parkavimo problemų, patogus transportuoti, todėl dažnai pasirenkamas šiuolaikinių miesto gyventojų. Tačiau staigus elektrinių paspirtukų populiarumo šuolis sukėlė didelį sąmyšį tarp kitų eismo dalyvių – pėsčiųjų, dviratininkų, automobilių vairuotojų.
Elektrinių paspirtukų vairuotojai turėtų elgtis atsakingai, kad nekeltų grėsmės ne tik sau, bet ir kitiems eismo dalyviams.
Pagal galiojančias Kelių eismo taisykles elektriniai paspirtukai, kurių galingumas neviršija 1 kW, o maksimalus greitis – 25 km/h, yra priskiriami motoriniams dviračiams ir jų vairuotojams keliami tokie patys reikalavimai kaip ir dviratininkams. Taigi elektrinių paspirtukų vairuotojai privalo:
- Važiuoti dviračių takais, pėsčiųjų ir dviračių takais arba dviračių juostomis, kur jų nėra – tam tinkamu kelkraščiu.
- Jei važiuojama šaligatviu ar važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, reikia važiuoti viena eile ir kuo arčiau dešinio kelio krašto.
- Duoti kelią pėstiesiems, nekelti jiems pavojaus bei netrukdyti.
- Važiuojant pro pėsčiąjį, būtina sulėtinti greitį iki 3–6 km/h (tai maždaug atitinka žmogaus ėjimo greitį) bei laikytis saugaus atstumo.
- Kaip ir dviratininkams, elektrinių paspirtukų vairuotojams kertant važiuojamąją kelio dalį reikia nulipti nuo transporto priemonės ir saugiai ją pervežti per pėsčiųjų perėją.
- Važiuoti važiuojamąja kelio dalimi leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o turintiems mokyklos išduotą dviratininko pažymėjimą – ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims.
- Prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja dalimi paspirtuku leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų vaikams.
- Gyvenamojoje zonoje elektrinių paspirtukų vairuotojų amžius yra neribojamas, tačiau suaugusieji turi užtikrinti, kad nepilnamečiai tinkamai elgtųsi kelyje.
- Važiuodamas važiuojamąja dalimi, vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba paspirtuko priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale – raudonos šviesos žibintas.
Jungtinėse Amerikos Valstijose atliktas tyrimas rodo, kad per pastarąjį dešimtmetį veido ir galvos traumų, susijusių su paspirtukų naudojimu, skaičius išaugo tris kartus. Nors Lietuvoje tokių tyrimų nėra atlikta, tačiau žinant elektrinių paspirtukų populiarumą, galima tikėtis, kad susižalojimų skaičius taip pat padidėjo. Nors galima diskutuoti, kurios transporto priemonės yra mažiau ar daugiau saugios, bet aišku viena – visų su elektrinių paspirtukų naudojimu susijusių traumų galima išvengti.
Ką būtina žinoti elektrinio paspirtuko vairuotojui, kuris nori išvengti sužalojimų?
Visų pirma – būtina dėvėti šalmą. Šalmas apsaugos galvą ir veidą nuo daugelio traumų. Rankų, riešų lūžiai gali sugyti greitai, tačiau smegenų traumas išgydyti yra kur kas sudėtingiau, dėl to galvos apsauga yra būtina.
Vieni svarbiausių saugos patarimų – nevairuoti apsvaigus nuo alkoholio ar kitų psichiką veikiančių medžiagų, važiuoti po vieną, važiuoti gerai žinomu ir suplanuotu maršrutu. Be to, rekomenduojama prieš kiekvieną kelionę pasitikrinti elektrinio paspirtuko techninę būklę – stabdžius, ratus.
Kiekvienas elektrinio paspirtuko vairuotojas yra lygiateisis eismo dalyvis. Gerbkite kitus eismo dalyvius ir laikykitės eismo kultūros. Pasiekę kelionės tikslą palikite paspirtuką taip, kad jis nekliudytų kitiems – pėstiesiems, dviratininkams, motorinių transporto priemonių vairuotojams.
Informaciją parengė:
Viktorija Serapinienė
Visuomenės sveikatos specialistė
El. p. viktorijaserapiniene@palangosvsb.lt
InformaCija parengta remiantis Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centro medžiaga